Sommar och sol.

Nu är sommaren kommen och skönt är det.Skönt också för gänget som har semester nu, det började inte så bra med regn och rusk. Midsommarhelgen är avklarad.Den firade jag i Köpinge hos Johans svärföräldrar, resten av helgen tillbringades på jobbet. Efter helgen var det dags att träffa storasyster Lena,Maria och hennes lille klimp. Vilken go´unge.Alltid kul att träffa syskonen.Skulle jobbat till kl.17 den dagen, men kompade kl.15.så jag fick lite mer tid för dem. Veckan som gått har innefattat jobb och träning.Var på ett pass "corcardio" i tisdags.DET VAR TUFFT!!!!! I lördags var det premiär för en tur till havet.Ganska skönt i vattnet, ca. 18 grader.Var där bara 3 timmar, men eftersom det var första dagen vid havet, är det bäst att ta det lilla lugna,är inte så mysigt att bränna sig. På kvällen var jag i Köpinge för några timmars trevligt samkväm.Mia var snäll och gav mig skjuts hem. Söndagen innehöll kalas i Ö.Vram. Det var Emilia som firades.Som traditionen bjöd blev det hamburgare med tillbehör och sen massor av bad i poolen.Ytterligare en trevlig helg till ända och nu är det bara 2 veckor kvar att jobba, sen är det, SEMESTER!!!!! Ha´de

Flitig som en myra.

Har jag varit i dag. Började med ett styrketräningspass kl. 7 i morse. Följde med Dottern hem och hämtade hennes tvätt( tvättar hos mig i dag),hemom och fikade, vidare till jobbet. Jag, Dottern, Pigan och en boende körde till Ilnestorp och hämtade björke till midsommarstången.Hem och fortsatte med tvätten.Ska jobba i kväll, annars hade gräsmattan fått sig en omgång, men det får vänta tills i morgon.Tar kanske ett pass på gymmet i morgon efter jobbet, har inte bestämt mig än.Gräsmattan kan jag ta framåt kvällen.Ska baka tårtbotten också i morhon, men det gör jag på kvällen. Nej, nu ska jag plocka lite och dammsuga innan jobb. Ha´de

Då är man på G.

Nu finns ingen återvändo, nu är det i gång.Har i dag varit och fått "personlig" vägledning på gymet.Kändes i kroppen efter genomgången, så hur det ska kännas efter ett helt pass, vill jag inte tänka på just nu.Det ä'r jag och Dottern som bestämde oss för att sätta i gång, det är samma gym. som Svärdottern går på.Så nu jäklar, ska det lyftas skrot. Helgen försvann ganska snabbt och faktiskt dagen på jobbet också.Ska jobba lång dag i morgon också, sen blir det kväll på onsdag och kort dag på torsdag. Fredag, som är midsommarafton är jag ledig,TJOHO!!,jobbar sen delad tur på lördag, så, så var det med den midsommarhelgen. Söndag och måndag också jobb. Men sen är det bara 3 veckor till semester, ska bli skönt. Ska vara funktionär på lägret i Glimåkra och där ska jag vara 1,5 vecka. Ångrar mig faktiskt lite grand, iallafall just nu.Är inte semester precis på läger,mem,mem det får väl gå. Nej, nu ska jag inte vara så negativ, det blir säkert bra, när man bara väl är på plats. Nu börjar sista avsnittet av Cityakuten, får inte missa det. Ha´de

Bilen är lagad.

Och skönt är det. Nu går första gämget på semester.Vädret har inte varit det allra bästa, om man säger så.Stackars alla de som tog studenten i går.Ja, inte för att de slutat skolan, utan för att det var sån´t oväder hela dagen.Sämre än så här kan det väl inte bli? Känns inte som semestertid precis. På måndag börjar jag och Dottern träna,känns som om det är dags för det. Ja, ärligt talat, har det varit dags länge, men som vanligt har inte tiden velat räcka till, ( är nog egentligen bara en undanflykt att skylla på det.)Men, bättre sent än aldrig heter det ju, så jag kör väl på det. I morgon är det kalasdags.Kjell fyller år,65 år.Herregud, vad gamla vi syskon och respektive börjar bli.Trodde att det bara var barn och barnbarn, men ack vad jag bedrog mig.Men å´andra sidan, känner jag mig inte så värst gammal.Barn och barnbarn håller mig ung.Det är väl så man säger? Nej, skämt å´sidor, så är man inte äldre än man gör sig.Lämnar detta ämnet innan jag börjar grubbla för mycke över åren som gått o.dyl. Nej, nu ska jag hoppa in i duschen(lät väl hurtigt?)och sen nana kudden. Ha´de

En dag i juni......

...låter som något Lars Berghagen sjunger.Ialla fall så är det tisdag och jag har jobbat, inte ovanligt. Mer ovanligt är nog att jag var hemma från jobbet i går,migrän. Inte något att längta efter.Men i dag har jag jobbat om dock på ganska dåligt humör. Eller kan det vara så att jag tyckte min kollega inte bemötte en av de boende på korrekt sätt. Jag gick ner till Mona och Therese på Svalan och vräkte av mig en hel del.Kändes bra. Varför jag inte sa något till min kollega? Ja, säg det, Är bara så att hon är inte mottaglig och gör aldrig fel(tycker hon).Jag har försökt, tro mig. Hem och tog det lugnt. Är tung i huvudet fortfarande.Blev piggare av ett trevligt telefonsamtal. Det var min storasyster Lena som ringde. Hon, Maria och lillkillen kommer till Tollarp den 22.e i denna månad. Jag jobbar den dagen, till kl.17, men har jag tur kan jag kanske kompa. ett par timmar. De är hos Britt, och har inte så brottom hem, så jag hinner träffa dem åven om jag inte kommer ifrån tidigare.Ska bli väldans skoj.Kanske vi kan börja planera för en ny träff. Imorgon på förmiddagen kommer Dottern och hämtar mig. Min bil har inga bromsar,inte så bra att köra då.Jag ska in och inhandla grejer till bilen så att Tore kan fixa den.Körde ut den till honom igår. Ingen fara, sa Tore. Du har bromsar, men de tar ganska långt ner. Och detta långt ner visade vara sig nästan i botten, hade de tagit längre ner, hade jag kört fötterna i marken.Nej, så kan man inte ha de. Nästa vecka går första gänget på semester. Hoppas att vädret vänder. Just nu är det inte så upplyftande,regn, blåst och kallt.Inget vidare semesterväder. Men som kängurun, så får man leva på hoppet. Ha´de

En händelserik dag/kväll.

Skulle jobbat i dag, men vi var några från jobbet som var på föreläsning i Lund.Det handlade om demensvård. Väldigt intressant, men för att vara riktigt ärlig, så var det inget nytt. Vi jobbar efter denna metod redan. Men det är ju aldrig fel att få minnet lite uppfriskat.Kvinnan som höll föreläsningen har startat Hattstugan på Gotland. Det är ett privat hem för dementa. En liten enhet, bara 8 boende.Så allt som de gör, kan vi av naturliga orsaker inte göra på Lindåsa, men grundprincipen är den samma med reminisens och validation.Tror nästan att vi har fått lite mer utbildning i validation än personalen där. det var en heldag i Lund, var hemma vid 17,30-tiden. Hem och åt lite och körde sen och hämtade Dottern.Vi körde till Norje och Sweden Rock. ZZ-Top spelade kl.20.Stod utanför och lyssnade eftersom biljetterna är alldeles för dyra, helst om det bara är ett par band som vi ville höra.Dottern ska jobba i morgon, så vi ville inte stanna för länge. Annars spelar ett annat band senare i kväll, som inte hade varit helt fel att höra.Tror de spelade omkring midnatt, men ska man upp kl.5 så vill man hem i någorlunda rimlig tid. Är ledig i morgon, har en del att göra. Om vädret tillåter behöver gräset klippas och det är läge även för en runda med dammsugaren. Ska in till CSK på em. dags för mammografi.Lika bra att få det överstökat, när man nu fått en tid. Nej, nu är det snart dags att sova. Ska bara se om Gun-Doris vill komma in. Ha´de

Juni.

Då är vi inne i semestermånaden. Om en och en halv (1½)vecka går första gänget. Jag jobbar 6 veckor, sen går jag.Vädret har varit helt underbart några dagar, men i dag har det kommit in lite sämre väder. Gör inte så värst mycke, man behöver vila sig från solen mellanåt. I helgen som gick var det både Pingst och mors dag.I lördags hade jag det lilla monstret ( som Dottern kallar henne),föräldraskapet och storasystern var i Hässleholm och tittade på jänkare.Jag och Filippa hade en mysig dag.Vi var bl.a på skogspromenad. En runda som i normala fall inte tar mer än kanske en kvart att gå, tog oss nästan en timme.Men vi hann med mycke, många myror att studera och mycke annat som kom i vår väg.Efter mat och lite filmtajm blev det dags för bad i lilla poolen (tror inte att jag tar fram den större poolen detta året).På söndagen kom hela familjen Ohlsson samt Dottern med sambo hem,vi grillade och hade en fin eftermiddag. Efter helgen har det sen bara varit jobb.Men som sagt, det går snabbt till semestern. Ha´de

RSS 2.0