Årets sista dag.

Ja, då var det nyårsafton och jag ska jobba i kväll.Eftersom jag ska jobba i morgon också,så får det bli en hemmakväll.Meduza-min gamla katt-är dörädd för allt som smäller,så hon är mig evigt tacksam om jag sitter med henne i knäet.Att hon har vassa klor lär jag få känna av-Dottern har inte klippt dem på länge.Menmen,vad gör man inte för sina djur? Jaha,julen är således avklarad.Alla dessa föreredelser som tar en hel del i anspråk av både tid och ork,så är allt över på en kvart.Men det är ändå mysigt med alla ljus och allt pynt.Men har ni tänkt på en sak?Allt det här pyntet, det bara drar till sig damm.Konstigt,eller? Julafton firades här hos mig.Filippa som var jätterädd för Tomten förra året,var inte ett dugg rädd detta året,kunde tillochmed krama om honom när han skulle gå. Nyårsafton.Var har detta året tagit vägen?Kan inte låta bli att tänka tillbaks på året som gått och vad det fört med sig. Det började bra.I februari flyttade vår avdelning in på gamla 3:an-4:an.Duvan skulle målas om .Det var bara så roligt att komma tillbaks till "mina" hemavdelningar.Kändes som att komma hem.Men säg den lycka som varar för evigt.Det blev dags att flytta tillbaka,bara att flytta en avdelning är jobbigt och när jag sen åkte på vad sjukgymnasten kallade för en "rotsmärta" i höger skuldra,gjorde ju inte saken bättre.En sådan värk önskar jag inte min värsta ovän-om jag nu haft någon sådan-det var det absolut värsta jag varit med om.Kunde inte göra ett förbannat dugg mer än att ömsom ligga och ömsom vandra rundor.Mina grannar undrade nog vad jag sysslade med,när jag var ute och gick med högerarmen lyft och vilandes på huvudet. Kan inte sett klokt ut,men jag hade inget val.Det innebar att jag gick sjukskriven hela våren.Kunde och fick inte lyfta något med högran,i början inte ens en paket mjölk. I samma veva som detta hände mig,fick Dottern sin första egna lägenhet.Kändes så frustrerande att inte kunna hjälpa henne.I stället fick hon hjälpa mig med precis allt.Duscha kunde jag hjälpligt,men fick ha hjälp med håret och få mig torr,i början fick hon klä på mig,hon handlade,städade,lagade middag,ja,allt hjälpte hon mig med ovanpå detta skulle hon då mölera och ställa sin lägenhet i ordning,jobba och fixa sin skola.Hon klarade allt detta och jag är henne evigt tacksam.Brodern hennes-den äldste-tycker också att hon varit suverän. Detta var då första halvan av året.Sommaren kom med släktträff,sol och bad,utflykt till Göteborg och rockkonsert i Öja-TACK Dotter. Hösten kom.Jag gjorde min första tatuering-present från Dottern.Yngste Sonen kom ut från fängelset.Dottern var snäll och lät han låna hennes lägenhet ett tag,men han strulade till det,så han åkte helt enkelt ut. Om jag ska sammanfatta året,så har det inte varit det bästa året precis.Visst har det funnits en del guldkorn,men det känns som om det "eländiga" ändå dominerat. Men, häng inte läpp.Vi har nu ett sprillans nytt och orört år framför oss och det får vi göra vårt bästa vi kan för att få till ett bra år. Så: GOTT SLUT OCH ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR!!!!! Ha´de

Lillejulafton.

Skinkan är klar och avsmakad,revbenen stekta,allt är pyntat och klart,ska bara torka av golven och stryka en duk,sen ska jag bara njuta.Har haft semester måndag och tisdag-TACK Patricia för att du jobbat för mig,det innebär att jag kunnat ta det lugnt med stöket. Igår var det julkaffe på jobbet,med julklappsutdelning.Brukar för det mesta vänta med att öppna paketet,men Dottern tyckte att vi kunde öppna redan nu,så ,så fick det bli.Trevliga muggar med tillhörande skedar i porslin och en burk med småkakor. Sindy kom också dit med lilla Daniella,hon är bara så söt med mycke svart hår och gissa vem som höll henne en lång stund,förutom jag alltså.Jo, det gjorde Dottern.Trodde aldrig att hon skulle det,men hon förvånade många av oss."Få nu inga ideér"tyckte löneCarina.Men jag tror nog att det är riskfritt.Efter kaffet tog vi en tur till staden,Rusta,OnOff och Willys fick ett besök.På Willys var det någon som knackade mig på axlen,denna någon var Patrik.Pratade en ganska lång stund,han tyckte det var fel av mig att bara lyssna på Dotterns version av det som hänt.Men när jag sa att jag var uppe i lägenheten och såg vad som pågått,sa han inte mycke mer. Nej,nu ska jag ta itu med det sista,sen en skön dusch och bara mysa resten av kvällen. GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!!! Ha´de

Jordens undergång.

Kunde man lätt tro i tisdagsmorse.Vilken skrämmande upplevelse det var.Stod i köket,skulle snart köra till jobbet.Då började det skaka,mullra och dåna i hela lägenheten.Trodde att taket skulle rasa ner över mig.Sprang in i vardagsrummet,vet inte varför,hela bokhyllan skakade och glas och porslin skramlade.Jaha,tänkte jag,nu går allt åt helvete och så här till jul också.Man hinner tänka mycke på en kort stund.Trodde att det var värmeledningssystemet som gått sönder(tror rören går på vinden)och tänkte att jag får ringa Skooghs från jobbet,så de kan köra ut och kolla.Men så var ju inte fallet.Nej,vi hade varit med om en jordbävning,men hallå!!!,vi bor i Sverige,här ska inget sånt förekomma.På sin höjd lite stormar,men absolut inga jordbävningar.Väntar nu bara på efterskalv,som de förvarnat om.Tack och lov blir det inte lika kraftigt,säger de lärde.Återstår att se. Har i dag varit och införskaffat mig en gran.Ska be Johan hjälpa mig att få den på plats.Får se om den duger åt Dottern.Hon hittar alltid fel på mina granar.Men Pigan har lovat att ta hand om Dottern om det skulle så vara.Bara så du vet vad som väntar. Snart dags för jobb. Ha´de

En ny passion.

Glömde att berätta att jag fått en ny passion.Jag provade att lägga "spindelharpan" och nu kan jag inte sluta.Tiden bara springer iväg,men roligt är det. Ha´de

Måndamorgon.

Nu är det måndag igen och den lediga helgen är slut.Har koll på det mesta inför julen,är bara en gran också som ska fixas.Har pratat med Pigan,hon skulle se om hon hittar.Håller tummarna.Det är nämligen så,att när det kommer till hur en gran ska se ut,blir jag alltid mobbad av Dottern.Hon brukar skaka lite på huvudet och fråga om det inte fattas några grenar eller är lite ojämn.Sa till henne vid ett tillfälle att hon skulle fixa gran så att det blev bra,det gjorde hon också,men vad jag kommer ihåg var den inte mycke bättre än vad jag brukar hitta,eller är det bara ett "önskeminne" jag har.Nåväl,helgen som gick var frihelg,skönt var det.Slog in julklapparna,så nu ska bara en del levereras också.Ska ta en kväll nu i veckan och köra runt med dem. I lördags(Lucia)var vi några ledare från scouterna som lussade för patrullarna.De hade lussevaka i stugan.Kl.05.30 blev jag hämtad av Lena Malm för vidare transport till Stackedala,där vi sammanstrålade med 5st.pigga och lite tokiga ledare.Smög fram till stugan och framträdde med skönsång.Blev uppskattat.Satt kvar en stund och pratade med Andreas,blev bjudna på fika.När vi sen kom tillbaka till bilarna och skulle köra hem,kom ett par morgonpigga motionärer.Tände våra ljus igen och uppvaktade även dessa två damer med skönsång.De såg allt lite halvskrämda ut.Kan undra varför. Denna veckans schema är helt ok.Jobbar kväll mån. och ons.7-17 på tis. och 7-15 tors.är sen ledig fre.jobbar 7-15 lör.och sön.Har lagt in om semester mån.och tis.Har inte fått klartecken ännu,men det ska nog inte vara några problem.Tror att Patricia har fått de dagarna och då är det ju lugnt.Är en del som ska fixas inför julfirandet trots allt. Så till nästa gång: Ha´de

Bullbak.

Det har jag ägnat dagen åt,det blev ca.300st.Skulle egentligen bakat i går,men hamnade hos Dottern i stället.Var inne i stan för att hämta mitt nya körkort-får verkligen hoppas på att de som vill se mitt leg. har starka nerver och inte anlag för mardrömmar-,skulle sen bara en snabb runda till Maxi och sen hem och baka.Men jag gjorde"misstaget"-förlåt Dotter-att ringa henne,hon tyckte att jag kunde komma dit en runda och den rundan blev lång.Hann iallafall baka franskbröd när jag långt om länge kom hem. Nåväl,bullbaket blev av i dag och nu känns det i rygg och nacke. Snacka om att det är stelt.Någon som kan ge mig lite massage?Ska nu inte göra ett dugg till i kväll,bara koppla av.Blir att ta nya tag i morgon.Läste på Dotterns blogg at vi ska göra julgodis i morgon efter jobbet,visst är det roligt att läsa om vad man ska göra.Hon hade väl berättat för mig sen, men det var tur att jag läste det i kväll,så jag inte planerade in nå´t annat.Men,men,det är Dottern i ett nötskal. Innan jag kopplar av ska jag ta en lång,varm dusch.Känns kanske bättre i rygg óch nacke sen. Ha´de

2.a advent.

Tände ljus nr.2 i morse,mysigt värre.Jag tycker att tiden bara går fortare och fortare.Försöker intala mig själv varje dag att jag inte behöver oroa mig,jag hinner vad jag ska.I stort sätt har jag nog lyckats.Ska bara komma överens med Johan vem som ska stå för vad,sen kan jag börja inköp av julmaten Helgen har för övrigt varit lugn.Jobbat i helgen,men bara dagturer,skönt det.Skulle varit i scoutstugan i lördagskväll(avslutningshajk),men jag hade en blixtrande huvudvärk och frös när jag kom hem,så jag ringde återbud.Istället la jag mig på soffan och tittade på en film-Arn.Mycket bra,kan rekomendera den.Idag när jag kom hem tittade jag på Kung Fu Panda, men den somnade jag till,så den får jag se om en annan dag. Nej, nu ska jag se reprisen av Criminal minds som jag missade i torsdags. Go´natt o ha´de

Funderingar i juletid.

Nu närmar sig julhelgen med stormsteg.Kan inte låta bli att tänka på hur jag hade det förr(låter som om jag är lastgammal).Då städades hela huset från källare till vind,all mat lagades, köttbullar rullades,skinka, brunkål,sill skulle läggas in,ugnsomelett mm, alla kakor bakades och då var det inte bara ett par sorter,nej det var struvor,klenetter,pepparkakor,lussekattor,mandelmusslor,nötkakor.cocoskakor mm.och allt matbröd och julgodis.Hur hann jag? Även då jobbade jag heltid,tre barn i skolålder med allt vad det innebär av avslutningar på alla deras aktiviteter.Usch,jag blir slutkörd av att bara tänka på det.Julafton firades alltid hos oss tillsammans med dåvarande makens föräldrar och hans bägge bröder,varav den ene hade fru och två barn,med andra ord så var huset fullt.Ska väl tillägga att gästerna kom tomhänta.För att nu fortsätta att vara gnällig, så kom de lagom till Kalle Anka,bänkade sig i soffan,medan jag höll på i köket.Inte ens maken hjälpte till,den ende som frågade om jag ville ha hjälp var den äldste sonen.När TV-programet var slut,fick jag frågan om jag behövde hjälp,men då var det mesta klart.Jag försökte en jul att själv också titta på Kalle, men det enda som hände var att vi åt senare,för någon hjälp fick jag inte,bara komentaren"Hinner vi äta innan Tomten kommer?"Så det gjorde jag inte om.Nej,nu ska jag inte beklaga mig över det,det är historia nu.Numera bakar jag bara bullar och bröd som fungerar som julklappar till Britt och hennes töser,ja, lite blir det till mig också.Nu tror ni kanske att jag avskyr julen,men det gör jag inte.Jag slipper all jäkt och stress,kan ta det lugnt och bara njuta.Pyntar gör jag som vanligt ett par dagar innan julafton,visst det blir kanske inte som jag egentligen vill,hade kunnat vara utan girlangerna i köket t.ex. men se, det gick inte, trots att barnen är vuxna så ska de vara på plats "det har alltid varit girlanger i köket och så ska det vara". Att jag sen med livet som insats klänger som en apa för att få dem på plats räknas liksom inte.Men,men vad gör man inte för sina älskade barn.När allt är pyntat och klart, sätter jag mig med en kopp kaffe och bara NJUTER. Denna julen ska vi vara här hos mig.Men det blir "knytkalas",skönt det, för alla har ju att göra hemma och det blir dyrt också om en ska stå för alltsammans. Detta inlägget blev långt, men det är skönt att skriva av sig mellanåt. Julefrid på er. Ha´de

Julmat.

Det tjuvstartade jag med i går.Gott var det.Det var sista styrelsemötet med kfgf för året och då brukar vi äta något efteråt. De andra åren har det varit landgång eller "julsmörgås", men i går blev det alltså julbord.Janson, ägg,sill brunkål,skinka,köttbullar,prinskorv, ja, jag behöver inte räkna upp mer.Men varför äter man som om det är det sista man får? Blir proppmätt med en gång.Varför inte bara ta det lugnt och njuta av maten.Men o nej,det är svårt det. Helgen som gick var en ledig helg.På fredagskvällen var Stina här.Vi tittade på Mamma Mia,drack vin,åt ostbricka och hade väldans trevligt.Dottern kom en runda när hon jobbat färdigt.På lördagen kom Mia med mina flickor,Mia skulle till Väla med Ronny och Anita.Ja kan förstå att det är jobbigt att ha flickorna med,allt folk man trängs med och allt spring ut och in i alla affärer.Nej, då hade flickorna det bättre här.Johan kom framåt kvällen och hämtade dem.Dottern med sambo var också hemma en runda och fikade. Det är alltid roligt när de är här,men det är faktiskt ganska skönt när de åkt hem också.Missförstå mig inte,jag älskar "mina" ungar,men jag har kommit ifrån det där med småttingar och allt vad det innebär.Nåväl,söndagen var väldigt lugn och skön,tog det bara lugnt.Julskyltning i byn, men jag var inte ens där. Nej, nu är det dags att fåite kläder på sig,ska snart vandra till V.C och träffa min sjukgymnast. Ha´de

RSS 2.0