Julpyssel.

Det har egentligen aldrig varit min starka sida. Har alltid tyckt att det varit för pillrigt för mina fingrar.Ändå anmälde jag mig till att vara med och binda kransar.Jag band två st. och de blev bara så fina.Hade tänkt att ge bort den ene,men jag vet inte vilken av dem i så fall,så jag tror jag behåller båda själv.Dottern var också med,hon tyckte också att det var kul.Vi var ett trevligt gäng från jobbet som hade en trevlig kväll. Nu är det snart dags att lägga sig,jobb i morgon. Ha´de

En dag på stan.

Vaknade tidigt trots ledig dag.Dottern kom och hämtade mig och vi tog en tur till staden.Vet inte hur många affärer vi var i, men det var en hel hop.Vissa var vi inne i ett par gånger innan vi bestämde oss för vad som skille inhandlas.Fikade gjorde vi på Tea-pot,längesen vi var där.Det är bara så gott med varma scones och tea.Vidare till Maxi,Sko-punkten(hittade stövlar som passar mina kraftiga vader),Willys och Biltema.Trötta och nöjda anlände vi till Tollarp vid 19-tiden.Är nu så gott som klar med klapparna.Har lite småsaker kvar.Måste höra med Mia hur vi delar inköp av julmaten,skinkan köpte jag i dag,så det är klart.I helgen är jag ledig,ska se om jag bakar då,är ju en hel del som ska bakas:5 satser vetebullar,4 st. matbröd,mandelmusslor och ev. mjuk pepparkaka.Det tar en stund att få det klart. Nej, nu kallar sängen,jobb i morgon. Ha´de

Kan någon stoppa tiden?

Börjar få lite panik.Om en månad är det jul och den ska jag ha här hos mig.Johan med familj och kanske hans svärfar kommer,svärmor jobbar.Har ide´torka när det gäller julklappar. Till syrrans barnbarn blir det antagligen biocheckar,inte särskilt spännande,men ganska användbart.I de platta paketen stoppas det nog i något gott också. Syrran och hennes döttrar brukar vilja ha något hembakat, men vad sonen ska få,har jag ingen som helst aning om.Någon som har en ide´på vad man kan köpa till en ung man som är 29 år? Till mina egna är jag nog ganska på det klara med vad de ska få,möjligtvis har jag lite problem ´med Johan och Mia.Dottern har berättat vad hon vill ha,men vad hennes sambo ska få vet jag inte.Ovanpå alltihop fyller han år 4 dagar innan julafton. Det kallar jag dålig planering,mycke dålig planering.Julbordet blir "knytkalas",vet redan nu att gröten faller på min lott.Det andra får vi komma överens om,skinkan tar jag också på mig att fixa.Det är ju bara så gott med vörtbröd och skinka med senap. Har nu avverkat det mesta av helgen,jobba i morgon också, sen är jag ledig en dag. Denna helgen jobbade jag delad tur,skönt att det inte är oftare.I lördags hade vi kalas på Duvan.Det bjöds på smörgåstårta till kvällsmat och det var mycke uppskattat.Har inte sett våra damer äta så mycke nå´n gång. De tar aldrig 2 ggr.i vanliga fall, men det gjorde de på smörgåstårtan.Men det är ju gott också. Ska fundera lite på julklappar innan "Da Vinci Coden" börjar. Ha´de

Trött.

Det är jag i hela kroppen nu.Dotterns lägenhet är städad och klar, skönt känns det.Det tog längre tid än jag trodde, men så blev det också bra.Ännu bättre är det om hon blir av med den i månadsskiftet.Kvällen kommer att tillbringas på soffan och sen blir det nog ganska tidigt i säng. Jobb i morgon, delad tur,jippiiiii!!!!!Nej, den är väl inte så rolig, men det är bara en gång på 6 veckor, så det kan man ju stå ut med.Fast det finns ju de som alltid byter bort kvällsturen eller tar komp. Dagen har varit kall och det tycker inte min bil om. Inga problem att starta den, men sen går det inte att stänga dörren(får hålla den en stund).Köpte rostolja,enl. Thore skulle det hjälpa, men,nej,det gjorde det inte.Är det någon som har ett bra tips på hur det går att avhjälpa? En kopp tea,fortsätta titta på Sing-a-long(repris)och snart nog godnatt. Ha´de

Nej se det snöar.

Vaknade kl.5, gick ut i köket för att ta ett glas vatten.Tittar ut, gnuggade mig i ögonen,men synen var den samma,det snöade.Visserligen inga stora fina flingor,men ändå. La mig igen och tänkte att när det är dags att stiga upp har nog snön försvunnit,men , nej det hade den inte,är fortfarande minusgrader,så den ligger väl ialla fall fram upp på dagen. Vad har då hänt i veckan? Inte mycke,jobbat hela veckan.Igår var jag och Camilla på begravning.Kändes bra att få ett riktigt avslut.Det var en av våra gamla damer, som både jag och Camilla varit kontaktman till.Jag, när hon flyttade in på Lindåsa och Camilla, när vi stängde ena huset och hon flyttade till en annan avdelning. Det är inte bara henne vi kommer att sakna utan även sönerna med familjer. Dessa har varit helt underbara under åren.Ena sonen bor i Åsum och han och hans fru tyckte jag kunde komma på en kopp kaffe när jag var hos Johan och då är i Åsum.Får se hur det blir,är så lätt att säga "visst,ska jag göra det", men sen är det sällan det blir så. Varför, kan man undra, men så är det. Nej, nu kommer snart Dottern. Slutstädning av hennes lägenhet står på dagordningen.Roligare saker kan man göra på sin lediga dag,men det ska göras och det är skönt när det är gjort, så kan hon släppa den sen.Ska nog inte vara några problem att blt av med den.Sist jag kollade var där 15 sökande och lägenheten är jättemysig plus att Dottern vävat och målat rummen och hallen.Synd att den är på 3:e våningen och att jag har mina kissemisar, annars hade jag varit intresserad. Kanske inte föresten,trivs kanon här.Är skönt med en egen liten täppa att pyssla med.Fast den blev mycke eftersatt denna sommaren,hade och har besvär med skuldra, axel och arm.Får hoppas att jag till nästa vår kan få det gjort som jag skulle fått ordning på i år. Dags för en kopp innan Dottern kommer. Ha´de

Veckan som gått.

Ja, den var ganska intensiv. Det var mycke på programet. Jag ändrade om lite.Hade tänkt att ta det lugnt,ev.städa lite på fredagskvällen, men så blev det inte. Mia ringde och frågade om jag kunde passa Flippan på kvällen eftersom hon skulle med Bella på dansen, det var gen.rep för lördagens uppvisning och ja, det kunde jag. Emelie och Uffe kom dit när Emelie slutat jobbet, så vi grattade Johan då. Han blev glad. Jag och Dottern gav honom ett presentkort på en tatuering och Dottern och Uffe gav honom en "gammal" LP-skiva med Iron Maiden, tror det var en specialutgåva och den var aldrig spelad,kul att ha. Lördagen innebar en heldag på utbildning .Det är en kurs i "Akut .omhändertagande". Mycke intressant,kursen är uppdelad på tre helger och det är samma utbildning som Räddningstjänst har.Det svåraste var att tänka på ett nytt sätt. Istället för att tänka L-ABC, ska man tänka L-ABCDE.Det innebär:L-livsfarligt läge,A-fria luftvägar,stabilisera nacke,halsrygg,B-andning,kontrollera andning,bröstkorg,C-cirkulation,t.ex stoppa yttre blödning,fastställa cirkulatonsstatus(puls,tryck),D-kontroll av medvetandegrad enl.A,V,P U.,E-helkroppsundersökning. Mycke att hålla reda på men ack så viktigt. Sen blev det ju inte sämre av att kursledarna var kanon duktiga på att lära ut. Att de var kunniga i ämnet är kanske inte så konstigt när Håkan jobbar som ssk. på akuten och ambulans och Stefan också jobbar akuten(läser till ssk.)och ambulans.Men det är ju skillnad på att jobba och att undervisa. Jag var hemma kl.20.40 i lördagskväll,somnade som en stock på soffan.Sen var det dags igen på söndagen.Började ca. kl.9. I dag var det mest praktiska övningar, kul. Efter lunch och en sista övning var det dags för ett skriftligt test.Tror ni inte att Håkan kom och hämtade mig när han rättade testerna, nu är det kört tänkte jag,jag blev inte godkänd,tänkte jag.Som tur var så var det inte så,jag hade bara glömt en fråga,så jag blev godkänd.Tack för det. Vi var klara för att åka hem vid 15.45 ca. Åkte hem till Dottern en runda och sen hem.Även i dag helt färdig.Veckan som kommer är också ganska tuff,är inte ledig förrän på fredag.Veckan börjar med två 7-17 turer.Orkar inte tänka mer på det just nu. Nu är det soffläge som gäller. Ha´de

Söndagkväll.

Jobbat i helgen och har två dagar kvar innan fridag. Dottern flyttade i helgen. Jag hjälpte henne med lådorna i fredags, samt packade in i mitt förråd, det som skulle dit.Äldste sonen hjälpte till med möblerna i lördags.Ska bli spännande att köra dit och se hur det blev.Nu har vi det tråkigaste kvar, nämligen städning av lägenheten här i Tollarp.Visst, det är lättare när det är tomt, men ändå.Hoppas sen att hon blir av med den snabbt så hon slipper dubbla hyror. Min förkylning börjar äntligen ge med sig.Tack o lov så var det inte den envisa sorten denna gången, annars kan det ibland hänga kvar veckovis. Programmet för kommande vecka är ganska intensivt.Måndag jobb till kl. 14, därefter träff med läkemedelsgruppen till kl.16, scouterna på kvällen, tisdag jobb till kl. 15,kryddparty hos Maria på kvällen,ledig på onsdag men då är det akupunktur på f.m och en utbildning i dokumentation på e.m(där rök min lediga dag), torsdag jobb till kl.15 0ch fredag jobb till kl.17.I helgen(då jag är ledig)ska jag på en kurs i "akut omhändertagande", den är både lör. och sön.egentligen med övernattning, men Johan fyller år på lör. så jag ska dit på kvällen. Tänka sig att min "lille Påg" fyller 31 år, ja, han är ju den äldste av mina barn.Speciellt liten är han inte, varken i år räknat eller storleksmässigt,men han blir nog alltid min "lille påg". Nej, ska jag orka upp i morgon, är det väl bäst att lägga sig och försöka sova. Jag hatar mornar,är ingen morgonmänniska. Ha´de

Nya tag.

Då är jag igång och jobbar igen. Det var skönt att va ledig ett tag, hade jag bara inte blivit så förkyld hade det varit helt perfekt. Hade planerat långa promenader,badhuset och ev. ett besök i Göteborg. Nu blev det inte så, men det blev mycke vila och det behövdes det också.Skuldran är inte mycke bättre, så det är bara att fortsätta ta det lugnt på jobbet och tänka sig för. Noga med att använda hjälpmedel, det får ta längre tid, min hälsa är viktigare och jag vill inte ha tillbaka den smärta jag haft.Den var fruktansvärd. Nu har Dottern sagt upp sin lägenhet.I helgen går flyttlasset. Det innebär att jag måste röja i mitt förråd, för att få plats med det som hon inte ska ha just nu, men som kan komma till användning i framtiden.Jag bävar.Mitt förråd är redan nu ganska fullt, så det måste sorteras bort en del grejor.Skulle gjort detta för länge sen, men det är ju så, att så länge det inte är av nöden tvunget, blir det inte gjort heller.En hel del ska köras till tippen, så får jag se hur det blir med resten.Databordet och min gamla TV ska ev. till scoutstugan.Usch, vilket jobb som väntar.Så jag har nog inga problem med sysselsättning på min fridagar framöver. När allt är flyttat och klart ska lägenheten städas och ABK är MYCKE petiga vad det gäller slutstädning. Nej, nu står det dusch på programet, efter det väntar en hög med stryktvätt och sen börjar det bli dags att tänka på jobbet. Har en c-tur ikväll. Ha´de

En spökig helg.

Söndagkväll och min semester är slut.Jobbar kväll i morgon,skönt med sovmorgon. Helgen har jag tillbringat med 30 ungdomar. Det var Tollan och träffpunkten i Önnestad som hade Hallowenläger och jag var medbjuden. Vi var i Barnens By i Hästveda.Åkte dit i fredagskväll och hem i dag på f.m.Fredagskvällen var ganska lugn,ställde iordning sängar och packade upp(jag fick eget rum, tack för det). Lite mat och sen var det dags för lite lekar.Mycke prat och skratt och planering för lördagens maskerad.Sent i säng.Sov riktigt gott, men vaknade redan 07,15. Det var grabbarna som stod för frukosten.På förmiddagen kom 3 karlar som lärde ut självförsvar och första hjälpen,mycke lärorikt.Lunchen bestod av Tacos,det är bara så gott.Programet för eftermiddagen var också riktigt skoj. Det kom en Afrikan och spelade bongotrummor med oss och sen dansade vi afrikansk dans, inte så lätt som det ser ut, men skoj. På kvällen var det dags för maskerad, jag hade lånat en nunnedräkt av Anna Rubin, som jag hade på. Samarbetslekar och sen kvällsmat. Maten serverades kl 20 och sen var der dags för film,Blair Witch.Ante berättade lite "spökliga" berättelser om stället vi var på(inte helt sanningsenliga,inte alls egentligen),som fick även de tuffaste grabbarna att se lite osäkra ut,allra helst som vi kl.24 skulle gå en spökrunda i skogen. Rundan var inte så lång och egentligen inte så skrämmande heller,men stämningen som var gjorde det ändå lite pirrigt i magen.Kul hade vi iallafall och det var det som var meningen.Helt naturligt blev klockan mycke innan vi kom i säng och upp lika tidigt för att hinna med frukost och sen packa och städa.Jag var hemma ca.11,40. En skön dusch,lite vila och sen kalas. Carolin och Per firade sina födelsedagar. God mat bjöds det på och god tårta på det. På kvällen kom Dottern och hämtade mig,hjälpte henne att packa ihop i hennes lägenhet.Hon har bett Patrik att flytta och det hade hon anledning till.Han har totalt missbrukat hennes förtroende och får helt enkelt skylla sig själv.Känns väldigt jobbigt.Mest jobbigt är det för Dottern som gett honom detta förtroende och inte på något sätt har han visat sig tacksam över det.Och inte nog med det,deras faderskap var otrevlig mot Dottern i telefon och tyckte att hon skulle gett Patrik "lite tid", men hur mycke tid ska han ha och hur många chanser ska han få?Det kan verka hårt att säga så här om sin son, men det har pågått under så många år och det tär på oss alla.Var han är nu eller vad han gör har jag ingen aning om,känns ändå längst in i hjärteroten, det går inte att komma ifrån, men jag tror inget längre. hoppet finns kvar, men inte tron. Orkar inte tänka på det just nu, ska bara titta lite mer på TV och sen lägga mig. Ha´de

RSS 2.0