Föreläsning.

Det har vi varit på i dag. Vi var Lena O, Lena L, Marie, Kristina och jag. Det var mycke intressant.Handlade om matsitutionen för äldre. Vi åkte från Lindåsa kl. 08 och var tillbaka vid 16.30, så det var en heldag på Yllan. Ledig i morgon,kompledig på tors.morgon. Ska vara på jobbet kl. 10, de kommer från Bergshyddan i Taberg. De ska göra en revision. Vi var där uppe i våras och såg hur de har det, så till våren åker vi upp igen och då ska vi göra en revision där. Det är alltid intressant med utbyte av andra vårdinrättningar. Vi har inte riktigt samma typ av boende, deras är funktions-
handikappade, men kvalitetsarbetet är på samma grunder.
I morgon är det dags för akupunktur igen, ska bli skönt. Ska ut och promenera också. I morgon börjar jag "hålla igen", och det ska gå bra.Känner mig lite ur form just nu, så om jag kan gå ner ett antal kg. blir det säkert bättre.
Lite TV och sen sängen. Nattinatti
Ha´de

Jobb,jobb, jobb.

Har jobbat hela helgen och skulle egentligen jobbat i morgon också, men ska på en föreläsning om äldres matsituation. Jag får iallafall "lite" sovmorgon, behöver inte gå upp förrän kl. 7, skönt det.
I går var alla mina barn och barnbarn hemma och firade mig. Med sig hade de smörgåstårta, jättegod sådan, glass och bär och dricka. Jag behövde inte ordna nåt själv.  Jo, disken fick jag ta hand om. I kväll kom Britt med en blomma och drack en kopp kaffe.Så nu ska jag bara slappa framför tvn.
Ha´de

Inte blir det lätt.

Det  gäller verkligen att jag har stark karaktär om jag ska klara mina mål.Den sista tiden har det serverats väldigt goda kakor till em.kaffet på jobbet. Så inte blir det lätt inte, men jag har klarat det förr, så det går denna gången också. Det svåraste blir nog att komma i säng i tid, finns för många, i mitt tycke, bra program sent på kvällen. Är det någon som har ett bra tips till hur jag ska göra. Be mig bara inte att sälja TVn, det gör jag bara inte. Annars hade det löst det problemet.
Har jobbat i kväll, lugnt på hela huset. Fick rapport om att en ny boende varit och tittat på rummet på Duvan. En dam som visst är väldigt vårdkrävande. Vi som har ganska tungt redan. Får väl bara vänta och se hur det blir. Jobba dagtur i morgon, ledig fredag och jobba i helgen. Dottern ska jobba på fredag, efter jobb vill hon ha min hjälp. Behöver plocka lite i sin lägenhet och det är väl klart att jag hjälper henne, hon ställer upp för mig när det behövs.
I helgen är det kårhajk i Stackedala. Det kommer ett gäng från Danmark och ska vara med. Jag kör dit efter jobbet och är med eftermiddag och en stund på kvällen.
Ska nu göra mig iordning för natten och sen kanske, bara kanske, kryper jag ner i bingen också.
Ha´de


Nu har jag bestämt mig!!!!!

Nu är det dags, måste gå ner x antal kg.Från och med 1.e oktober är det andra bullar som gäller. Jag ska:
¤ Börja motionera mer- promenader var dag oavsett väder- finns kläder
¤ Tänka på vad jag äter- inga kakor till em.fikan på jobbet, inga sena kvällsmackor                    
¤ Börja äta frukost hemma innan jobb
¤ Dra ner på rökningen
¤ Få ordentligt med sömn- slut på sena TV program.
Ja, det får räcka med detta till att börja med. Vill inte sätta ribban för högt nu i början.
Nu börjar det bli dags att fixa till sig, ska jobba i kväll.
Ha´de
 

Slut på ledigheten.

Ja, då var det dags att jobba igen. Förra veckan va en go´vecka. Ledig mån, o tis. Jobb ons. o tors. Ledig fre, lör o sön. Bara så helt underbart skönt. Vad har jag då gjort under mina lediga dagar? I fredags tog jag det väldigt lugnt, hade legat med migrän hela torsdagsnatten, spytt o varit helt kass, var ganska mör på fredagen. På lördagen plockade jag lite o dammsög, var sen på kalas på kvällen. Jacob firade sin 10- årsdag. Åt gott o drack gott. Blev så där lagom sent. I söndags klippte jag gräset, ja, gräs o gräs det kan man kanske kalla det. Annars är det nog mest mossa och ogräs med spridda inslag av några grässtrån här o där. I dag hade jag sovmorgon, gick upp vid 9-tiden. Var på jobbet kl. 14. Kristina har satt ihop en ny arbetsgrupp som ska gå genom bl.a rutiner vid läkemedelshantering o överlämnande av läkemedel. Gruppen består av Kristina, Yvonne, Christin-Marie, Katarina, Marie o jag. Sen får vi ju se vad vi kommer fram till. Jag o Yvonne ska åka till Almhaga   för att se deras tillvägagångssätt, intressant.
Nej, en kopp tea o sen .sängen
Nattinatti o ha´de

Utmaning.

Dottern har utmanat mig o jag antar den här o nu.
5 saker som jag har i min frys:
kycklingfile´
bröd
bär
kulpotatis
högrev (kalopskött)
5 saker i min garderob:
jeans
kjolar
tröjor
dräkter
blusar
5 saker i min väska
kalender
pengabörs
nycklar
presentkort
alvedon
5 saker i min bil:
cd-skivor
stormkök
startkablar
filt
skor

Tack själv Annika, det gick jätte bra i torsdags.Vårat qul-möte gick också bra. Nu är jag ledig till måndageftermiddag o det ska bli riktigt skönt. I torsdags när jag kom hem kände jag mig inte helt ok. Lite frusen o huvudvärk. Tog en alvedon o vilade. Vaknade med världens migrän, har varit kass hela natten. Nu känns det bättre, visserligen känns huvudet av litegrand, men det ska väl ge med sig. Så det blir nog att ta det lugnt i dag.Kanske en promenad, vi får väl se.
Ha´de


Tupperware.

Tupperwareparty har jag haft i kväll. Finns så mycke man vill ha, men ack så dyrt det är. Köpte en mini qvick chef. Det fick räcka denna gång. Blir väl fler party framöver.Känner mig sliten nu när alla åkt hem, skulle behöva diska, men sparar det till i morgon. Det springer inte från mig precis. Nej, jag tror det är bättre att jag går o lägger mig, jobb i morgon också.
Ha´de o nattinatti

oväntat besök

Efter att varit ledig måndag o tisdag, var det dags att jobba igen. Allt flöt på bra på jobbet. Kände mig lite sliten när jag kom hem, så jag la mig en stund på soffan, för att orka ned kvällens plastparty. Ställde klockan om jag skulle somna, vilket jag också gjorde. Hade väl sovit knappt en timme när dörrklockan väckte mig. Det var ett mycke trevligt besök som värmde ända in i hjärteroten. Det var Dottern och med sig hade hon Patrik. Dottern o Rondy hade varit i Helsingborg och hämtat honom, han släpptes ut från fängelset, där han suttit i 4 mån. Nu kan vi bara hoppas på att det håller denna gången. Litar inte på honom, men hoppas gör jag. Hoppet är ju det sista som försvinner. Han har visserligen gjort oss besvikna så många gånger, men någon gång ska det väl vända även för honom.
Nej, nu får jag börja ställa iordning här.
Ha´de

Mörkrädd?

Nej, det brukar jag inte vara. Tittar just nu på en film jag lånat av Dottern. Om jag säger så här "jag är glad för att det inte är mörkt ute". Vilken film? Jo, "Mördande legender". RUSKIG!!! Lånade 2:an också, men den väntar jag med till en annan dag. Får nog bli en Disneyfilm efter denna. Påminner lite om den svenska filmen "Strandvaskaren", som också bygger på en legend. Tillbaka till denna filmen, ok, jag kan också räkna ut att "de goda" redar ut det. MEN VAR FÖR SKA DET TA SÅN TID??????  Nu slutade filmen och jag säger slutet är helskumt. Nej, nu ska jag leta efter en Disneyfilm, ska först titta på Dotterns skoluppgifter.`
Ha´de

Trädgårdsarbete.

  Det blev det inte i dag. För det första hade jag inte lust till det och för det andra var inte vädret speciellt inbjudande. Grått och blåsigt, mer soffväder om man säger så. Och det blev det, kaffe, en bra bok och soffhörnan. Skönt det. Ska jobba i kväll, blir kvällen som i går, behövs krafterna. Ska jobba hela helgen också. Jobbar med Emma och Maria och då brukar allt flyta på som det ska. På Svalan är det Mona, Marie och Annika. Dottern ska jobba på A-B lördagkväll, så hon kommer hem en runda på lör. em. innan hon börjar, ska jobba kvällsdelen av den delade turen. Även på A-B är det ett bra gäng som jobbar.
Ska fortsätta med min bok.
Ha´de

Stökigt.

Ja, det var det på jobbet i kväll. Väldigt mycke tjat och oro. En av de boende( min tant) hade frånvaro attack med andningsupprhåll, Visserligen inget ovanligt, har haft det ganska mycke. Men med tanke på att hon hade det så sen som i fredags, kändes det lite oroligt. Blev sen orolig och "plockig", så  det var bara att ha extra koll på henne. En annan boende hade varit på sjukhuset och var väldigt orolig när han kom tillbaka plus att två andra damer var mer än vanligt tjatiga. Det blir ofta så, när en börjar hänger de andra på. Det blev iallafall kväll och jag kunde köra hem. SKÖNT!!!!! Hem ljuva hem.
Trädgården blev inte riktigt färdig. Armbågen och skuldran ville inte lika mycke som jag, får se hur det känns i morgon, kanske jag kan ta lite till då.Annars får det helt enkelt vänta.Det beror också på hur vädret är i morgon, inte så inspirerande med trädgårdsarbete i regn.
Nej, lite kaffe och lite TV, sen är det dags att försöka sova, är inte lätt efter en stökig kväll på jobbet.
Nattinatti o ha´de

Torsdagmorgon.

Sovmorgon, vaknade vid 8:a tiden. Ska jobba ikväll. Lasagen blev god. Det är ett säkert kort om man ska bjuda Dottern på middag.Hade tänkt ta resten i trädgården nu på förmiddagen. Riktigt färdig blir jag inte, eftersom en del ska köras till tippen, så det får jag ta nästa vecka när jag är ledig.Kanske Dottern kan komma och hjälpa mig med det, har fortfarande lite problem med att lyfta tyngre grejor.Då är det väl dags att gå ut, innan det börjar regna. Det ser ut att kunna bli regn, grått,grått grått, inte så upplyfande precis.
Ha´de


Pinad har jag blivit

Har varit och fått akupunktur, jisses vad ont det gjorde i dag.
 Ska bjuda Dottern på middag, Lasagne var det beställt.Jag bjöd Uffe också, men han hade visst andra planer, så det får bli en annan gång.
Blev inte riktigt färdig i trädgården, får ta mer i morgon förmiddag. Vaktmästarna var här och rensade i hängrännorna, snacka om att det beövdes. De har inte rensat på över ett år och här ute i skogen samlas det snabbt löv, barr mm.Varje gång det regnat har det svämmat över, och regnat har det gjort en hel del detta året.
Hittade en skiva jag inte hört på länge, hade glömt att jag hade den."Gregorian chants", låter lite som kyrkomusik, de sjunger på latin (tror jag, låter så), men det är väldigt avslappnande. Blunda och du tror att du är i ett kloster.
En runda med dammsugaren hade jag tänkt hinna med innan Dottern kommer.
Ha´de

Släkten växer.

Var precis inne på fodda.nu och tittade på Marias och Joakims lille kille. GRATTIS!!!!!! till er båda. Grattis också till Maria i Helsingborg till tösen. Kan just undra hur många vi är på nästa släktträff.När och var det nu blir. Tror att vi pratade om att ha det här i Tollarp.
Har ledig dag i dag, tänkte tillbringa en del av den ute, behövs verkligen. Akupunktur i eftermiddag också något som behövs.
Än en gång GRATTIS!!!!!!!! Maria och Maria till era små.
Ha´de

Måndagmorgon

Ny vecka och nya tag. Har ett bra schema denna vecka, Bara en morgontur, förutom helgen, då jobbar jag 7-15 båda dagarna. Om mornar tycker jag inte. Vad som händer denna veckan är fortfarande ett oskrivet blad. Tror inte att de blir spinning denna veckan heller. Skulle börjat förra veckan, men lusten ville inte infinna sig. Förra terminen var det bara vi från Lindåsa , men ännu har inte Vera hittat någon kväll som passar oss. Vi hade tisdagar innan, men nu är den kvällen öppen för alla och jag vet inte om jag har någon större lust till det. Inte för att jag på något sätt  har något emot att träna ihop med andra, nej då, men vi hade ett specialprogram och så himla kul tillsammans. Peppade varandra och kunde skoja på ett sätt som man gör när man känner varandra väl.
Ska nu gå en runda med dammsugaren och sen ringa Dottern.
Ha´de 

Ovälkomna gäster.

En längre tid har jag haft en otrvlig "hyresgäst" under en av mina blomkrukor. Nämligen en groda och ni som känner mig, vet att om det finns något som verkligen skrämmer mig, så är det just grodor. De är så fruktansvärt fula och opålitliga. Kan aldrig veta vilket håll de tänker hoppa. I alla fall så tittade Dottern efter härförleden och till min stora glädje hade den flyttat, till de sälla jaktmarkerna, hoppas jag eller ialla fall till skogen. I dag fick jag en strålande ide´,plocka iordning på altanen, det är snart dags att ställa undan möblerna. Parasollen är redan nertagen, det stormade förra månaden och den höll på att välta, så den stod så fint vid planket. Skulle bara rista av lite löv som fastnat på den. Vem tror ni hade flyttat in under den? jo, just det. GRODAN. Behöver jag berätta att det inte blev mer städning av altanen? Nej, jag gick in och stängde dörren om mig och jag som haft dörren öppen varje dag. Är slut med det kan jag lova.
Annars har helgen varit fylld av absolut ingenting. Bara slappat och tagit det lugnt. Tänkte titta på några filmer som jag lånat av Dottern, det blev bara Dirty dancing och Gud va bra den är, sista dansen är bara så underbar. Sen läste jag ut en bok och löste en del korsord. Så det har varit en skön helg, förutom då avhysningen av Herr Groda, eller ja, han flyttade frivilligt,TACK O LOV.

Blev inte som planerat.

Vi skulle hajkat med scouterna denna helgen, men eftersom det bara var 3 st. som anmält sig ställde vi in . Det är ingen mening med så få, det är ju trots allt en del jobb som ska till. Militärtält ska resas, och det är inte lätt, mat ska fixas och någon form av aktivitet ska till. Vad kan man göra med 3 scouter egentligen? Vi hade varit fler ledare än barn och det är inte så kul. Hoppas det blir fler på kårhajken tillsammans med danskarna.
Tack Mikaela för din kommentar, håller med dig, det hade varit sjustare av henne att komma direkt till mig. För jag är faktiskt inte farlig, hugger bara om jag blir retad. Nej, skämt å sidor. Vi får prata med henne när tillfälle kommer. Och du Mikaela, det gjorde faktiskt inte ont att tatuera sig, jag lovar. Visst blev den fin?
Vad ska jag då göra idag? Så lite som möjligt. För en gångs skull är jag ledig, helt ledig. Ska vara skönt att bara göra ingenting. Lånade några filmer av Dottern, ska kanske titta på någon av dem.Kanske en promenad,eller inte. Får se vad jag får lust med.Funderar just nu på om jag ska klä på mig, börjar kanske bli dags för det.Tror nog jag får göra det. Ska sen bestämma mig för en film. Dirty dancing kanske. Kan se den hur många gånger som helst, är bara såååå bra.
Vi hörs, ha´de

utfärd.

 Det har vi varit på i dag. Vi var bjudna till Finlandshuset tillsammans med andra boende i kommunen. Mycket trevligt, vi hade 5 av våra boende med oss och det var uppskattat.
Fick reda på idag att en av de nya tjejerna på jobbet tycker att jag är tvär och stygg. Blev riktigt ledsen, har jobbat med denna tjej en eller kanske två gånger. Så vad hon grundar detta på vet jag inte, men det kommer kanske fram.
Min tatuering är nu läkt och alla som sett den tycker att den är jättefin. Får se om Dottern kan hjälpa mig med bilder här på min blogg, i så fall kommer det en bild på den.
Undrar hur det är med min systerdotter Maria. Har babyn kommit? Ska försöka ringa Lena i morgon och fråga. Har en hälsning till Lena från en ungdomsväninna.
Nej, nu är det väl dags att leta upp sängen.
Ha´de och nattinatti


Ny månad.

Var blir tiden av? Månaderna bara rinner iväg. Nu är det bara 4 månader kvar på detta året, kul va? Usch, nej, tycker inte alls om det, men vad finns det att göra åt det? Jo, absolut ingenting. Bara att hänga med och försöka hinna med vad man tänkt sig.
Har jobbat helg-igen, delad tur på lördagen, 7-15 på sönd. och 7-17 i dag plus att det var scouter på kvällen. Planerade helgens vandringshajk, så klockan blev mycke innan jag var hemma igen. Skönt att bara sätta sig och slappa framför TV:n. Ledig i morgon, ska se om jag orkar göra något "nyttigt" då, typ städa. Låter inte så upplyftande precis, men det behövs, ialla fall en runda med dammsugaren. På kvällen börjar spinningen igen, ska bli riktigt skönt att komma igång igen. Har tappat mycke kondition sen jag blev sjukskriven, fast jag försökt hålla i gång med promenader och cykelturer, har jag en bra bit kvar.Det blir jobbigt, men det ska gå.Ska först gämta Dottern i stan, hon ska också börja.
Nej, nu ska jag titta lite på nyheterna och sen gå och lägga mig, så.........
Ha´de och godnatt

RSS 2.0